De geschiedenis van de vouwfiets. Al voor de Tweede Wereldoorlog werden er vouwfietsen geproduceerd. Deze plooifietsen waren met name voor militaire doeleinden gefabriceerd onder meer door Mikael Pedersen en BSA. Na WOII werden vouwfietsen geproduceerd door algemene fietsfabrikanten en door gespecialiseerde fietsbedrijven. Mensen wilden een deel van hun woon-werkverkeer afleggen per fiets en deze gemakkelijk mee kunnen nemen. De eerste vouwfiets waren nog gewone fietsen die met een knikmechanisme middendoor gevouwen konden worden. Geleidelijk kwamen er plooifietsen waarbij er een betere balans ontstond tussen trapoverdracht en wiel, het formaat van het wiel veranderde en er kwam een eigen vouwmechaniek. De modernere vouwfietsen combineren een betere rijvaardigheid met een bescherming tegen afgeven van tandwielen en fietsketting doordat er gekozen is voor alternatieve aandrijvingsmechanismen zoals een cardanas of een kevlaraandrijfriem. Het Italiaanse merk Diblasi levert een vouwfiets met drie geschikt is voor mensen met een evenwichtsprobleem of lichte lichamelijke handicap. Tegenwoordig is een vouwfiets kopen niet zo eenvoudig, door de grote keuze van vouwfietsen op de markt. Ook het aanbod tweedehands plooifietsen groeit elke dag.